onsdag 25 augusti 2010

Unga mammor...

Läste på Aftonbladet om unga mammor och läsares kommentarer.. Lite löjligt egentligen att folk ska ha så mycket åsikter om "unga mammor", varför inte börja skriva om kvinnorna som skaffar barn när dom är över 40-45 då?! Nej, det är tydligen mer okej för samhället.. Tycker väldigt ofta synd om dom barnen som ska behöva ha så gamla föräldrar när dom ska växa upp. Många kommer att tro att det är deras mor-eller farföräldrar. Inte mamma och pappa..
Fick själv elaka kommentarer när hg väntade Jasmine och när jag fått henne.. Det vart inte bättre för att jag var ensamstående heller, friviligt då också.. Då vart det ännu värre. Men snälla.. Jag hade tid och ork att ta had om henne, gå ut och gunga, krypa runt på golvet och krälla. Flyttade t.o.m till en helt ny stad när jag väntade henne. Men vaddå?! Får man inte skaffa barn när man är runt 20? Måste man ha gjort kariärr, vara gift, haft vila och hela jävla baletten?! Kan man inte få välja det själv? Hur man vill ha sitt liv?! Visst det underlättar mycket om man har bil, man, jobb, bostad.. Bla..bla.. Ja, men jag fixade det ändå. Lever idag ihop med min yngsta dotters pappa som också är "pappa" till min stora. Hon har inte blivit en sämre människa bara för att jag valde att göra som jag gjorde. Jag hade massor av stöd från både familj och vänner. Dom finns där nu också.
Dom har aldrig sett ner på mig för att jag valde att göra som jag gjorde.
Jag tror t.o.m att jag både växte och mognade som person när jag fick Jasmine. Ångrar ingenting!! Självklart kommer jag att prata med mina tjejer om hur det är att vara ensam mamma och försöka fixa vardagen själv. Det är inte lätt.. Men det är ändå deras beslut i slutändan ändå. Jag kan inte alltid stå där med piskan i högsta hugg och säga åt dom vad dom ska göra. Dom får lära av sina egna misstag och försöka göra det bästa av situationen. Det fick jag göra.. Jag har klarat det.

Detta är något man bör diskutera mer om öppet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar